Jawatan Kosong di Tekun Nasional - Julai 2020


Tabung Ekonomi Kumpulan Usahawan Niaga diambil dari singkatan terma TEKUN merupakan kaedah pinjaman terbaik yang disediakan oleh kerajaan Malaysia bagi usahawan kecil bumiputera menjalankan atau mengembangkan perniagaan mereka. Kaedah yang diguna pakai bagi skim itu memudahkan usahawan kecil untuk mendapatkan pinjaman.

Selain cara bayaran baliknya yang amat mudah, caj perkhidmatan yang dikenakan juga hanya 8 % setahun berbanding ceti haram / Ah Long yang mengenakan kadar faedah tinggi dengan peminjam terdedah kepada pelbagai risiko.

Rakyat Malaysia terutama usahawan kecil cenderung membuat pinjaman dari ceti haram. Kementerian itu tidak bercadang untuk mengkaji semula kaedah pinjaman Tekun bagi menangani masalah ceti haram kerana menurutnya yang menjadi masalah ialah sikap peniaga itu sendiri yang gemar menggunakan khidmat ceti haram.

Individu yang berminat serta berkelayakan dipelawa untuk mengisi kekosongan jawatan di TEKUN seperti berikut:

Maklumat Jawatan Kosong TEKUN

Jawatan yang ditawarkan 

1. Pegawai Eksekutif

Lokasi: Kuala Lumpur
Sektor: Badan Berkanun
Kelulusan Minimum: Diploma/Ijazah
Status Pelantikan: Kontrak



Syarat & Kelayakan

  • Calon hendaklah warganegara Malaysia berusia tidak kurang daripada 18 tahun pada tarikh tutup permohonan jawatan.
  • Berkelayakan dan melepasi syarat-syarat pelantikan yang telah ditetapkan bagi setiap jawatan yang hendak dipohon, Sila baca pada lampiran yang kami telah sediakan seperti berikut.

Cara Memohon

1. Permohonan jawatan kosong di hendaklah dibuat secara on-line melalui pautan dibawah.

2. Pemohon hendaklah mendaftar terlebih dahulu sebelum membuat sebarang permohonan jawatan. Sila layari laman web JobsMalaysia untuk membuat pendaftaran baru.

3. Calon-calon yang telah mendaftarkan sebelum ini boleh mengemaskini butiran berkaitan. Permohonan jawatan berkaitan boleh dibuat di laman web https://www.jobsmalaysia.gov.my
4. Calon-calon yang layak selepas tapisan sahaja akan dipanggil untuk ditemuduga.


5. Tarikh tutup permohonan adalah seawal 29 Julai 2020 (Rabu)

6. Maklumat lanjut jawatan kosong di TEKUN, sila ketik di sini.

Mohon Sini